Filmstudios

I dramasammanhang är det vanligt att man får eftersynka cirka femtio procent av ljudet. Kan man då använda originalljudet, så är det ju väldigt mycket tid som man sparar för både tekniker och skådespelare. Det är få miljöer i filmsammanhang som fungerar bra akustiskt. Det är inte heller så vanligt med Green Screen-studios där ljudet fungerar bra. Under projekteringen av en filmstudio måste stor hänsyn tas till alla genomgångar av kyla, ventilation, el och multikablar. Men våra kunder är imponerade av både möjligheterna och resultaten av ljudet i våra konstruktioner.

Hur är det att jobba i det stora filmrummet? Ken: Jo, det går väldigt bra. Genom åren har det inte alltid varit lätt som ljudkille att förklara sina problem för bildmänniskor. När man försökte få gehör för sina ljudproblem fick man ju höra att det inte är så många som går och lyssnar på en film (eftersom mina problem inte framträder i bild). Men då svarade jag att det är inte så populärt med stumfilm längre. Nu går det att spela in tal i rummet på flera meters avstånd. Båda rummen har blivit väldigt bra och jag slipper en massa problem som jag haft tidigare.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies och vår integritetspolicy